Monday, November 21, 2011

Assalamualaikum...
Post kali ini adalah kesinambungan daripada persoalan yang timbul ketika dalam perjalanan balik dari ofis tadi. Al-kisah nya kdk tok..
I : Mok nangga cita Happy Feet 2 laa.
Her:  Lama tak tengok wayang,last skali Real Steel (yang mana I rasa sik lamak ne pun -,-" )
I : I dah sik rasa excited maok nangga wayang or etc etc...benda huha huha yang di polah dolok nampak sik mampu menarik perhatian I gik.Adakah sebab I tok dah makin matang & berumur?
N..jwpn nya mudah--> Entah lah....
Terbaik la babe!

Ok2...Moral of the story. Allah sayangkan I. Macam lari dari topik jak nak? Tok I citakan... ^__^
Persoalan tok dipanjangkan ke rumah. Tanya ngan hmate sorang gik, then I dapat jawapan yang memuaskan. Alhamdulillah.
"Perasaan tu wujud sebab Allah sayangkan kita. Perubahan tu, berlaku terlalu sedikit & remeh rasanya kan? Tetapi terkesan tak dalam hati? Merubah tak persepsi?'"
Owh...Tersentak seketika. Tidak pernah difikirkan dari sudut yang satu itu. I bukanlah jenis yang mudah untuk membicarakan apa yang ada dalam hati, sebab terlalu byk yang telah berlaku & kepercayaan I terhadap orang sekeliling amat kurang. Near zero...jadi ruang untuk perbincagan itu amat terhad. *Timbul kesedaran,sikap itu membuatkan I sik rami kawan*
"Hikmah Allah itu berlaku secara halus & perlahan. Perasaan itu membuatkan kamu kurang untuk bersuka ria. Fokus lebih kepada hidup & kerja kan? Secara tak langsung,kamu sedikit demi sedikit mula meninggalkan segala yang tidak baik yang pernah kamu lakukan dahulu."
Ya Allah, terasa kerdil diri ini sebab tidak pernah menghargai perubahan itu, sebaliknya selalu mempersoalkan kenapa perubahan tu berlaku.
"Renungkan kembali...Jauh dah kamu berjalan. Renungkan. Bukan dari segi rohani kali ini. Kita tidak mampu untuk menjadi sempurna dari segi itu, sebab kesempurnaan milik Allah. Lihat dari segi perubahan lain. Kamu dah achieve banyak dalam hidup. Bersyukur untuk itu. Kamu telah berubah menjadi insan yang jauh lebih baik. Bersyukur untuk itu. Kamu menjadi insan yang lebih sabar, lebih tabah, lebih mudah simpati dan lebih mudah menghargai ciptaan dan segala pemberian Allah. Bersyukur untuk itu. Kamu telah diberi hidayah dengan cara yang berlainan dari insan lain. Ucap Alhamdulillah untuk itu.."
Tamparan yang tepat ke batang hidung...
"Allah sayangkan kamu. Ingat itu, tanam dalam diri. Allah akan lebih sayang kamu dengan memberi banyak dugaan dan cabaran yang mana kamu akan sering rasa tewas, lemah dan tidak mampu. Ingat sekali lagi, Allah sayang kamu. Ucapkan syukur dan berdoalah. InsyaAllah, segalanya akan dipermudahkan"
Amin... Terima kasih Cik SFN untuk kata kata yang bermakna.
^__^

No comments:

Post a Comment